lauantai 12. helmikuuta 2011

On aika muistaa ystäviä...

Tässä minun kukkani kaikille ystävilleni, se ei ole aivan ruusu, mutta ruusun kummilapsia, RUUSUMALVA, jonka olen itse maalannut liitupastelliväreillä. Toinen antamassa kättä toiselle.

Oikeastaan maanantain tuleva ystäväinpäivä on hyvä muistutus kiittää hyviä ystäviä kortilla tai kukkakimpulla. Lähetin viisi ruusukorttia. Minulla on ystäviä, jotka eivät ole yleensä netissä ja ilahtuvat suoraan kotiluukusta tulevasta postista, nauttivat käsinkirjoitetusta ja ihailevat jopa postimerkkiä.

Ei saisi unohtaa kirjeitäkään. Joskus vielä niitä ihan käsin kirjoittelen sentään.

Eipä silti. Vieläkin, ilahdun suunnattomasti fyysisestä postista; kirjeistä ja korteista. Minulla on monta laatikkoa tuolla vintillä täynnä kortteja, joita olen jopa lajitellut. Kukkakortitkin ovat omassa laatikossaan. Lapsuudesta asti olen niitä kerännyt. Olen voinut ilahduttaa joitakin korttienkerääjäystäviäni käymällä niitä läpi ja löytämällä aarteita toiselle.

Vielä ihanampaa on saada kukkia. Joskus olen saanut niitä Interflora-lähetyksenäkin. http://www.interflora.fi/  Muistorikkaimman puketin sain kerran Saksassa Ruotsista eräältä suloiselta Annalta, jota olin hoitanut joskus. Ja joskus olen itsekin yllättänyt ystäviäni Interfloran kautta.

Harmi on vain siinä, että nykyään ei kukkapuskien lähettäminen ja antaminen ole niin yksioikoista allergian vuoksi (http://www.nicehouse.fi/puutarha/huonekas/allergia.htm). Sairaalaankaan ei tohdi viedä kukkia, kun niistä saattavat muut huoneessa olijat kärsiä. Usein ne kukat ovatkin joutuneet käytävän kukkapöytään. Samoin on monen koti kukaton. Moni koti on koristeltu tekokukkasilla, tosin kauniita silkkikukkia tai käsintehtyjä näkyy paljon. Mutta jotenkin surullista se on. Elävä kasvi on aina toinen eläväinen.

Ruusujen väreillä on tunnetusti oma viestinsä. Löysinkin nettisivuston (http://www.energiakeskus.com/energiasivut/symboliikka/ruusut.php) jossa kerrottaan ruusujen värien merkityksestä. Kannattaa vilkaista, ennen kuin ostaa ystävälle ruusukimppua.

Kodin kukat -kerhossa oli tällainen lista kukkien lukumäärän merkityksistä:
1 kukka - Olet kaikkeni.
2 kukkaa - Haluan tavata sinut yhä uudelleen.
3 kukkaa - Haluaisin olla kanssasi kahden.
4 kukkaa - Kunnioitan sinua, mutten vielä rakasta. Ehkä joskus.
5 kukkaa - Minä rakastan sinua.
6 kukkaa - 1. Toivon, että paranet pian. 2. En usko lupauksiisi.
7 kukkaa - Kosinta (useissa maissa).
8 kukkaa - Olen sinun kuolemaan saakka.
9 kukkaa - Kunnioitan sinua ja olen ystäväsi.
10 kukkaa - Haluaisin tehdä kaiken hyväksesi.
11 kukkaa - Olen aina ystäväsi, mutta rakkauteni ei ole vielä herännyt.
12 kukkaa - Meillä on vaikeuksia, mutta luulen, että kaikki järjestyy.
13 kukkaa - Minä vihaan ja halveksin sinua.
14 kukkaa - Olet kaikkeni.
15 kukkaa - Olet ansainnut kiitokseni ja kunnioitukseni.

3 kommenttia:

  1. Ostin tänään ukolleni tuplaten tuon 10 pientä tummanpunaista ruusua. Kyllä tykkäsi! Ja minäkin!

    Ristiriitaista vain, kerniliinan päällä, mutta kun ukko tykkäsi siitäkin. Vaivatonta. Kun sisukkaasti olen tähän asti pitänyt liinoja...
    pitänee antaa periksi monessa asiassa pikkuhiljaa.

    Mutta lisätä RUUSUJA!

    VastaaPoista
  2. Usein törmään noissa kaupassa valmiiksi tehtyihin kimppuihin siihen ongelmaan, että osa ruusuista lopahtaa, osa on vielä virkkuja. Mietinkin, jos itse olisin kukkakauppias, niin ehkä sortuisin samaan petkutukseen. Tämän päivän ruusuihin voisi ehkä sekoittaa mukaan eilisen päivän ruusut, eikä sitä huomattaisi....

    Siltä se monesti näyttää kuitenkin, pah! Niinkuin nytkin vaasissa olevat ruusut.

    VastaaPoista
  3. Itteni kanssa tässä juttelen, mutta omahan tämä on. Tuli mieleen tuosta ruusumalvasta. Se on aika yllätyksellinen kukka. Nimittäin luulisi alkusilmäyksellä, että kukassa on aina viisi terälehtiä. Mutta ei! Joissakin kukissa on kuusi, jopa kahdeksan terälehteä olen yhdestä kukasta löytänyt. Siitäkö siis ruusunimike, vai väristä?

    VastaaPoista

Olen iloinen kommenteista!